Hoe pak je de (coronaproof) inrichting van jouw zaak best aan? 4 tips & inzichten

Vaak kun je met een slimme inrichting je zaak volledig coronaproof maken zonder afbreuk te doen aan jouw concept. Hiervoor hoef je niet steeds dure elementen en technologieën aan te schaffen. We geven je enkele inzichten:

1. De uitdagingen van social distancing: 1,5 m afstand en het contact zoveel mogelijk minimaliseren

Heropstart reca

De inrichting van jouw zaak aanpassen aan de social distancing maatregelen maar tegelijk zorgen dat het nog steeds gezellig én rendabel blijft? Voor velen een moeilijk vraagstuk.
Want enkel vb. de tafeltjes wat verder uiteen zetten is niet altijd de beste oplossing gezien er dan vaak heel wat capaciteit en dus ook rentabiliteit verloren gaat.

Wat kan je doen?
  • Werk met plexischermen
    Gebruik modulaire wanden, zo kun je toch een maximum aantal personen laten plaatsnemen en ben je corona-proof. 
  • Experimenteer met verschillende soorten zitplaatsen:
    aan de bar, hoge zitjes, lagere tafels en stoelen, in een aparte ‘booth’… Door een creatieve herinrichting kan je vaak ook meer personen zetten in jouw zaak.
  • Grenst jouw zaak aan een parking, voetpad…? Informeer bij jouw gemeente of een uitbreiding van je terras mogelijk is. Veel gemeenten maakten dit uitzonderlijk mogelijk. Je kunt luifels en terrasverwarming gebruiken om gasten zo lang mogelijk te laten genieten buiten.
  • Of zie de mogelijkheden er net van in om minder capaciteit te hebben (indien het haalbaar is): zo haalde het Berliner Ensemble heel wat zitjes weg en maakte van de gelegenheid gebruik om deze te renoveren. Ze delen deze foto ook met hun bezoekers om ze zo te laten weten hoe hun bezoek er zal uitzien. (Ontdek hier nog meer communicatietips) www.berliner-ensemble.de

Er wordt ook gestimuleerd om overal het menselijk contact waar mogelijk te verminderen. M.a.w. er wordt naar andere oplossingen gezocht om het personeel zo min mogelijk in contact te laten komen met klanten. Er zijn al enkele zaken die hiermee aan de slag zijn gegaan:

  • Er zijn hotels die experimenteren met het aanbieden van virtuele spa’s om zo het contact tussen hun klanten en personeel nog te verminderen.
  • Obers brengen geen fysieke menu’s meer aan tafel maar je kan alternatieven gebruiken zoals het aanbieden van QR’s codes op de tafel die gescand kunnen worden, het plaatsen van één groot menu op een krijtbord enz… (klik hier voor nog meer communicatie tips)
  • Hotels experimenteren ook met een online check in of check in via hun smartphone ter plaatse. Zo is er geen contact meer mensen aan de receptie. Toch kan één medewerker in de ruimte nog handig zijn voor mochten er nog vragen zijn of moeilijkheden met het systeem. Er wordt vooral aangemoedigd om de vragen niet fysiek te stellen.
  • Eventueel kan een online check in ook aangevuld worden met een aparte drop off voor bagage, die volledig contactloos gebeurd met een apart luik.
  • In plaats van goeie oude sleutels of key cards kun je een systeem gebruiken waarbij deuren van kamers kunnen geopend worden via smart phones.
  • Wat fitnessruimtes betreft wordt nu gekeken naar kamers die groter kunnen worden gemaakt waar ruimte wordt voorzien om te kunnen sporten. Zo kan de gast vb. op voorhand reserveren welke sportapparatuur hij wenst en kan het (volledig gedesinfecteerd uiteraard) worden klaar gezet in de kamer. Of het nu gaat om een hometrainer of een yogamat. Er wordt vanuit gegaan dat gasten liever zullen sporten in de veiligheid van hun eigen kamer i.p.v. in gemeenschappelijke ruimtes.
  • Wat met roomservice? Om hier het contact te verminderen experimenteren sommige hotels met het inbouwen van een apart luik in elke kamer die toegang verschaft tot de kamer. Doordat het personeel niet binnen moet in de kamer kunnen zowel maaltijden als andere diensten op een veilige manier afgeleverd worden. Maar bijkomend biedt het zo ook het voordeel dat er nog extra privacy wordt gegarandeerd voor de gast;
  • In veel zaken wordt er een flow uitgetekend waarlangs gasten zich moeten bewegen zodat iedereen in dezelfde richting beweegt en kans op besmetting zo ook wordt geminimaliseerd. Hierbij kun je gebruik maken van goede signalisatie: vloerstickers, banners, borden… (Klik hier voor nog meer communicatietips).

2. Hygiëne, hygiëne én hygiëne

Zorg dat uit je inrichting blijkt dat je hiermee bezig bent. Dit wekt vertrouwen op bij je gasten en op deze manier worden ze gerust gesteld.
Vb. werk in hotelkamers met afgesloten zakjes waarin je zeepjes en andere toiletproducten aanbiedt.

Wat toiletten betreft, hier zullen de grootste veranderingen plaatsvinden want als er nu ergens hygiëne nóg belangrijker is dan op andere plaatsen, is het hier wel.

  • Denk aan het plaatsen van een Japans toilet met alle snufjes erop en eraan.
  • Deuren vervangen of sensoren plaatsen zodat ze via draadloze sensoren of met de voet kunnen worden geopend.
  • Bij het handen wassen zullen klanten geen zeep dispensers of kranen meer (willen) aanraken.  Deze technologie met sensoren bestaat al en er zijn al verschillende leveranciers die dit aanbieden.

3. Nieuwe trends: pas jouw concept én inrichting aan

Concepten van food sharing en buffet zoals we ze nu kennen zijn (voorlopig) verleden tijd.Of ze zullen terugkeren en in welke vorm dat weet niemand.

Ook wordt voorspeld dat mensen sowieso minder zullen uit eten gaan en vaak in hun eigen bubbel zullen blijven.
Er zijn al heel wat restaurants die hierop inspeelden en hun zaak omvormden. Zo zijn ze niet enkel een restaurant maar bieden ook take-away aan en een winkel waar lokale producten & accessoires kunnen gekocht worden.

4. Straal vertrouwen uit met je inrichting en interieur

Mensen willen weten of een bezoek veilig zal zijn en hoe het er zal uit zien. (Speel hier handig op in met jouw communicatie). Pas je interieur en inrichting aan, niet alleen om coronaproof te zijn maar ook om je klanten een veilig gevoel te bezorgen.

  • Er is een trend naar meer open keukens zodat gasten kunnen zien wat gebeurd, hoe het eraan toe gaat enz.
  • Zorg voor globaal meer transparantie in de volledige customer experience en laat het ook zien in je aanpassingen van het interieur en inrichting.
    Of zorg vb. voor verzorgde uniformen voor het personeel.

Ben jij een ondernemer van:

  • private attracties
  • logies musea
  • toeristische infopunten

En investeer jij in één van bovenstaande of andere m.b.t. de (her)inrichting van jouw zaak na corona? Dan kun jij een aanvraag indienen voor transitiesteun.

Lees alles over de relancesteun van de Provincie West-Vlaanderen en Westtoer en dien jouw aanvraag in

Door de coronacrisis kunnen openingsuren en dienstregelingen afwijken. Contacteer bij twijfel best de ondernemer zelf.
Ga je momenteel wat vaker op stap in eigen land? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks leuke tips voor recreatieve uitstappen in West-Vlaanderen!

INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF