Families optimaal ontvangen? 10 tips!

Families dragen veiligheid en plezier hoog in het vaandel, zeker nu. Het samen zijn en genieten van een welverdiende vakantie of dagje uit, zijn belangrijker dan ooit. Maak jouw onderneming coronaproof met deze 10 tips!

1. Communiceer over de coronamaatregelen en je aanbod

Het is belangrijk om families op voorhand goed te informeren over de genomen maatregelen zodat ze ontzorgd worden en zich veilig voelen tijdens hun vakantie. Werk met een FAQ die antwoordt op de vragen die bezoekers kunnen hebben. Communiceer duidelijk maar positief via je website en sociale media! Leg ook ter plaatse de coronamaatregelen uit op een ludieke manier.

2. Geef voorpret en napret in je mails

Wees persoonlijk in je bevestigingsmail en communiceer nogmaals de praktische informatie. Ook na het bezoek kun je werken met een bedankingsmail.

3. Help families reserveren en improviseren

Momenteel is het moeilijker om spontaan activiteiten te plannen. Herinner de families eraan om tijdig hun bezoek of restaurant te reserveren. Wanneer een activiteit al volzet is, kun je families inspireren om hun vakantie zo leuk mogelijk te maken. Hang bijvoorbeeld een bord op met ‘uittips’ die je dagelijks update.

4. Maak gebruik van DIY - speelpakketten

Omwille van de huidige maatregelen wordt contact zoveel mogelijk afgeraden. Zorg daarom voor kant-en-klare speelpakketten die je gratis of voor een zacht prijsje ter beschikking stelt. Denk bv. aan een welkomstpakket met spelideetjes, een folder voor uitjes, wat stoepkrijt, … of knutselpakketten met doe- en vakantieboeken tijdens een regendag. Of een bouwpakket met materiaal om kampen te maken.

5. Voorzie buiten- en binnenspeelgoed per bubbel

Spelen op anderhalve meter kan moeilijk worden. Afwasbaar speelgoed per familie voorzien, is hiervoor de oplossing. Verdeel het speelgoed per kleur zodat de kinderen weten met welke speeltjes ze mogen spelen. Na gebruik kun je het speelgoed, via een speelse wasstraat (inzepen, spoelen, drogen), klaarzetten voor een volgende familie. Voorzie ook materiaal om binnen te spelen zoals gezelschapspelletjes.

6. Vergeet de oudere kinderen én de ouders niet!

Ga op zoek naar activiteiten voor zowel (kleine) kinderen, pubers als ouders. Bijvoorbeeld een zelfkook met een pizzaoven en houtblokken. De oudere kinderen kunnen helpen met het hakken van het hout, terwijl de kleinere kinderen de pizza’s beleggen.

7. Organiseer afhaalmogelijkheden met een twist

Indien je families de service niet kan bieden die ze gewend zijn, kun je werken met originele afhaalmogelijkheden. Zorg voor leuke manden die de eigenheid van jouw zaak weergeven. Stop bijvoorbeeld bij het afhaalpakket een dessert met meerdere toppings zodat iedereen zijn toetje naar eigen goesting kan samenstellen. Bij een activiteit kun je een ticket mét lunch aanbieden of een gevulde fietsmand bij een fietsroute. Wees ook origineel in de manier van ophalen. Bijvoorbeeld een drive in of een lopende band om de afstand te kunnen garanderen. Werk hiervoor eventueel samen met andere ondernemers uit je buurt. Zo hoef je dit niet zelf te bedenken.

8. Geef families de ruimte

Zorg ervoor dat families zich bv. samen in een ruime badkamer kunnen wassen. Voorzie ook hier dan wat waterspeelgoed zodat het extra leuk wordt. Als er geen privé sanitair is voorzien, kun je families de badkamer laten afhuren per halfuur. Dit kan natuurlijk ook met andere gemeenschappelijke ruimtes zoals een speelschuur of een tuinkamer. Belangrijk is dat families zich vrij en veilig kunnen bewegen (op het gereserveerde moment).

9. Werk met wachtverzachters

Vermijd het wachten zoveel mogelijk, maar als het toch gebeurt, maak dit dan zo aangenaam mogelijk. Gebruik gedichten en illustraties op de muren, ga voor entertainment met acteurs of zorg voor een mini-yoga. Je kan je buitenruimte ook ludiek onderverdelen zodat verschillende families er terzelfdertijd gebruik kunnen van maken door bv. grote vakken of zones af te bakenen waar families kunnen wachten of samen iets doen zoals picknicken, een spel spelen, …

10. Vraag feedback via leuke kaartjes

Tijdens het bezoek zal er minder contact zijn met de families dan gewoonlijk. Toch is het leerrijk om feedback te krijgen. Geef hen een Tips & Tops kaart (met werkpuntjes en positieve punten) die ze gedurende hun verblijf kunnen invullen. Dit helpt je om je logies of activiteit te verbeteren voor de volgende families.

Wil je meer tips om families optimaal te ontvangen?
Bekijk hier het volledige webinar.

Door de coronacris kunnen openingsuren en dienstregelingen afwijken. Contacteer bij twijfel best de ondernemer zelf.
Ga je deze zomer wat vaker op stap in eigen land? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks leuke tips voor recreatieve uitstappen in West-Vlaanderen!

INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF