kursaal uitnodiging westtoer

Beleef het toerisme van morgen

Sprekers/Presentaties

Ook genoten van de 5 sprekers? Hier vind je in een notendop wat ze ons vertelden op 3 oktober ...

foto frederic DB

Frederik De Bosschere - VR/AR/360°media

Frederik De Bosschere is strateeg bij In The Pocket. In The Pocket is een digital product studio, die oplossingen maakt voor klanten als Bancontact, Colruyt, Samsonite en Brussels Airport. Daarnaast schrijft hij voor De Redactie tweewekelijks een column over onze technologische toekomst.

De komende jaren zullen virtuele ervaringen een belangrijk deel worden van ons digitaal leven, ook qua toerisme. Frederik toonde wat dit allemaal kan betekenen. Hij maakte ons wegwijs door de wondere wereld van 360° media, virtual en augmented reality. Wat is het, wat kan je ermee en welke opportuniteiten bieden deze nieuwe technologieën voor zowel grote als kleine spelers in de toeristische sector?

 

Over de presentatie

Virtual Reality (VR) is een hele nieuwe wereld
Van low-range cardbords rond je gsm tot draadloze toptoestellen als de Oculus of HTC Vive. Van eenvoudige en goedkope 360°-beelden van een hotelkamer tot zeer 'immersieve' toepassingen waar je je meteen in een totaal nieuwe wereld waant.

Augmented Reality (AR) legt een laagje over de werkelijkheid
Dit kan gewoon door de smartphone. Denk aan allerlei info die boven het gewone straatbeeld komt (openbare toiletten, openbaar vervoer, musea met openingsuren ...)

Wat kan je ermee?
Je hotelkamer vooraf in 360° ontdekken, de bestemming vooraf virtueel ervaren, een straatplan verrijken met allerlei info, virtuele museatours, een informatieve rondleiding door je hotelkamer met AR, spelelementen in je stad toevoegen ... en nog veel meer.
 

Ontdek hier de presentatie 'Virtueel Toerisme' van Frederik.

Carola Helmendach

Carola helmendach - Circulaire Economie / C2C

Carola Helmendach-Nieuwenhuize werkt als projectmanager Circulaire Economie voor de Zeeuwse ontwikkelingsmaatschappij (Economische Impuls Zeeland). Zij heeft de afgelopen tien jaar gewerkt op innovatieve en duurzame projecten. Ze begeleidt ondernemers, ook in de toeristische sector, die circulaire bouwconcepten willen ontwikkelen en daar geschikte partners voor zoeken. Dit betekent dat er vooraf goed nagedacht wordt hoe een gebouw na de levensduur weer eenvoudiger gedemonteerd kan worden, hoe de gebruikte materialen opnieuw zijn toe te passen en hoe eenvoudiger aanpassingen aan het gebouw gedaan kunnen worden.

 

Over de presentatie

Circulaire economie is een totaal nieuw economisch systeem
De herbruikbaarheid van producten en grondstoffen maximaliseren en het restafval minimaliseren (of uitsluiten en hergebruiken als grondstof).

'Wij slopen niet, wij oogsten'
Bij elk materiaal wordt vóóraf nagedacht over de herbruikbaarheid en levensduur. Oude gebouwen kunnen deel per deel afgebroken worden en terug gebruikt in het nieuwe gebouw.

De circulaire economie en het cradle-2-cradleprincipe geven nieuwe marktkansen en duurzamere oplossingen

 

 

Ontdek hier de presentatie 'Circulaire Economie' van Carola.

foto jo thuys

Jo Thuys - Social influencers

Jo Thuys ging na zijn studies Communicatiewetenschappen aan de slag bij grote communicatie- en reclamebureaus zoals Groep C & Slangen, Duval Guillaume en RCA Group waar hij campagnes uitwerkte, ondermeer in het segment Toerisme & Lifestyle. In 2012 richtte hij communicatiebureau Sound of C op, een PR-bureau voor de toeristische sector. Naast klassieke PR-campagnes heeft Sound of C zich gaandeweg geprofileerd als expert in Influencer marketing.

In zijn uiteenzetting toonde Jo Thuys dat influencers een echte meerwaarde kunnen betekenen bovenop de klassieke media- en communicatiekanalen en hoé je ze kan inzetten.

 

Over de presentatie

Er zijn heel wat soorten influencers. Je kan publieke figuren inschakelen maar ook bloggers/vloggers of 'internetfenomenen'.
Publieke figuren hebben een hoog bereik en engagement, maar zijn niet altijd gemakkelijk bereikbaar en kennen hun marktwaarde. Bloggers/Vloggers zijn veel beter benaderbaar en gepassioneerd, maar bereik en engagement zijn zeer variabel. Zogenaamde internetfenomenen zijn soms moeilijk te vinden voor wie niet in de community zit, maar hebben wel een zeer hoog engagement.

 

Laat ze je hotel, stad, attractie ... gratis ontdekken en/of geef een prijs weg. Je krijgt blogposts, verwijzigingen op social media, beeldmateriaal, links/hashtags in return. Spreek vooraf netjes de return en dagelijkse vermeldingen en/of acties af.

Influencers zijn een betaalbare aanvulling op bestaande PR, vaak voor niches (bv. kindvriendelijke glamping, backpackers, shopping ...)

 

Wil je de presentatie van Jo nog eens checken? Neem rechtstreeks contact met hem op.

foto peter van de glind

Pieter Van De Glind - Deeleconomie

Pieter van de Glind is oprichter van shareNL, dat samenwerkt met het bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen van over de hele wereld rond nieuwe ontwikkelingen op vlak van duurzaamheid, verbondenheid en de deeleconomie. In de toeristische sector speelt de deeleconomie een steeds grotere rol. In dit kader was Pieter Van Glind overigens keynote-spreker op een groot Congres voor de toeristische sector in Italië.

In een bevlogen presentatie leerde Pieter Van Glind ons dat de deeleconomie en technologische ontwikkelingen de toeristische markt op zijn kop kunnen zetten. Zowel op vlak van mobiliteit, accommodatie), eten&drinken, beleving en activiteiten... Conclusie: er komen overal kansen en mogelijkheden voor toeristische regio's en ondernemers!

 

Over de presentatie

  • Verkoop een ervaring en een bestemming, niet (alleen) de bedden.
  • Offline zijn is geen optie meer!
  • Bepaal en ontdek hoe jij je wilt verhouden tot de grote platformen en benut het lokaal potentieel (lokale aanbieders op Airbnb, local food, allerlei deelinitiatieven ...) om minder afhankelijk te zijn van de grote platformen.
  • Werk een regionale samenwerkingsstrategie uit.
  • Zal de deeleconomie echt potten breken? Alle grote bedrijven zijn er al mee bezig

Enkele woorden van Pieter: "Ik wil iedereen hartelijk danken voor het bijwonen van mijn presentatie en de toffe gesprekken na afloop. Mocht je meer willen weten over wat de deeleconomie en online platformen betekenen voor jouw organisatie, neem dan gerust contact op via theresa@sharenl.nl."

 

Ontdek hier de presentatie van Pieter rond de deeleconomie.

Sofie Vanrafelghem

Sofie Vanrafelghem - Foodpairing met bier

Sofie Vanrafelghem is zytholoog, biersommelier en bierjournalist en weet als geen ander het belang van één van onze belangrijkste (streek)producten te waarderen. Ze is gepassioneerd bezig met bier en wat het kan betekenen voor onze gastronomie in het algemeen.

Sofie Vanrafelghem overtuigde iedereen dat we één van onze belangrijkste (export)producten niet mogen vergeten. Welke combinaties smaken hemels met bier? Welke kan je beter vermijden? We kregen heel wat smakelijke tips geserveerd.

 

Over de presentatie: tips & tricks

1. Kies een trouwe partner…
Beerpairing betekent zo veel als een goed huwelijk sluiten tussen beer en food. Je kan daarbij kiezen voor een huwelijk met een gelijkgestemde. Je zoekt met andere woorden naar smaaktonen die zowel in het bier als in het gerecht terug te vinden zijn en elkaar perfect zullen aanvullen. 

2. …of ga voor vuurwerk
Wie iets gedurfder door het leven gaat, kiest een partner waarmee het regelmatig eens botst. De smaken van je bier en je gerecht zullen dus met elkaar clashen en dat levert stevige vonken op. Het resultaat is sensationeel. 

3. Start vanuit je gerecht en niet vanuit je bier 
Proef zorgvuldig en bepaal de primaire en secundaire smaken van je gerecht. Is het gerecht vooral zoet, zuur, zout of bitter? Kijk na welke toetsen je menu overheersen en verlies de eventuele saus en kruiden hierbij niet uit het oog. 

4. Bouw rustig op 
Bij de opbouw van je menu, hou je best rekening met de smaakintensiteit van de gerechten en het alcoholpercentage van je bieren. Start licht en eindig met een zwaarder bier. Hou echter vooral rekening met het karakter van je bier. 

5. Vlees of vis? 
Witbieren en blonde bieren doen het vaak goed bij vis en krachtige, donkere bieren bij vlees. Net zoals met wijn - witte wijn bij vis en rode wijn bij vlees -  is dit geen sluitende regel. De bereiding en kruiding van je gerechten zullen namelijk de bierkeuze mee bepalen. Extra tip: combineer nooit een blond bitter bier bij zeevruchten. Hierdoor zullen je oesters of grijze garnalen onfris smaken, alsof ze niet meer vers zijn. 

6. Verdeel en heers 
Zorg dat je bier niet overheerst en vice versa. Bij een geslaagde foodpairing kan je zowel de smaak van het bier als de bereiding van je gerecht naar waarde schatten. Als een van beide overheerst, is je pairing mislukt. 

7. Sweets for my sweet   
Kies nooit een bitter bier bij je dessert. De bitterheid wordt door de zoete smaken versterkt en zal het geheel domineren. Bij een dessert ga je best voor een fruitige tripel, fruitbier of donker, zwaar bier. 

8. Go with the flow  
Respecteer de seizoenen en volg je gevoel. Een sterk gebrande stout met koffietoetsen smaakt beter tijdens de winter, terwijl een dorstlessend witbier heerlijk is op een zomers terras. Volg echter niet steeds strikt de regels. Gooi ze regelmatig overboord en durf experimenteren!


 

Ontdek hier de presentatie van Sofie rond foodpairing en bier.