kursaal uitnodiging westtoer

Beleef het toerisme van morgen

Over het Congres

Op 3 oktober 2017 organiseert Westtoer voor het eerst een Inspiratiecongres voor al wie met toerisme bezig is in West-Vlaanderen. De toeristische sector verandert snel en als ondernemer of toeristische dienst is het belangrijk om te blijven innoveren. De vele nieuwe evoluties in de sector bieden immers kansen en mogelijkheden voor kleine én grote spelers om het aanbod uit te breiden, nieuw publiek te bereiken en duurzamer om te gaan met middelen. Westtoer wil de West-Vlaamse toeristische sector de nodige inspiratie aanbieden om gewapend te zijn voor de toekomst.

We halen daarom 5 topsprekers naar Oostende die je een blik gunnen op de toekomst van het toerisme én wat jij ermee aan kan. Tijdens deze snedige en frisse speeches kom je meer te weten over het inzetten van nieuwe technologieën, foodpairing met lokale producten, de groeiende rol van de deeleconomie in het toerisme, duurzaam circulair (ver)bouwen en communicatie via toeristische influencers. Het verhaal wordt telkens op maat gebracht en je gaat naar huis met tal van boeiende en praktisch bruikbare ideeën voor de toekomst. Een niet te missen afspraak dus.

Na de 5 thema's sluiten we af met een smakelijke netwerklunch waar het concept foodpairing in de praktijk wordt omgezet. Maar dat is niet alles. Je kan ook enkele van de thema's in de praktijk beleven tijdens de lunch in het 'Experience Lab'.

Zin gekregen om je laten inspireren? Inschrijven is vanaf nu mogelijk op deze pagina. De beschikbare plaatsen zijn beperkt.
 

 

SPREKERS

foto frederic DB

Frederik de Bosschere (In The Pocket)

Frederik De Bosschere is strateeg bij In The Pocket. In The Pocket is een digital product studio, die oplossingen maakt voor klanten als Bancontact, Colruyt, Samsonite en Brussels Airport. Daarnaast schrijft hij voor De Redactie tweewekelijks een column over onze technologische toekomst.

 

De komende jaren zullen virtuele ervaringen een belangrijk deel worden van ons digitaal leven, ook qua toerisme. Frederik maakt jullie wegwijs door de wondere wereld van 360° media, virtual en augmented reality. Wat is het, wat kan je ermee en welke opportuniteiten bieden deze nieuwe technologieën voor zowel grote als kleine spelers in de toeristische sector?

Carola Helmendach

Carola Helmendach (Economische Impuls Zeeland)

Carola Helmendach-Nieuwenhuize werkt als projectmanager Circulaire Economie voor de Zeeuwse ontwikkelingsmaatschappij (Economische Impuls Zeeland). Zij heeft de afgelopen tien jaar gewerkt op innovatieve en duurzame projecten. Ze begeleidt ondernemers, ook in de toeristische sector, die circulaire bouwconcepten willen ontwikkelen en daar geschikte partners voor zoeken. Dit betekent dat er vooraf goed nagedacht wordt hoe een gebouw na de levensduur weer eenvoudiger gedemonteerd kan worden, hoe de gebruikte materialen opnieuw zijn toe te passen en hoe eenvoudiger aanpassingen aan het gebouw gedaan kunnen worden.

 

In haar presentatie doet ze dit zogenaamde cradle to cradle-concept uit de doeken en illustreert ze met concrete voorbeelden wat er mogelijk is voor de toeristische sector.

foto jo thuys

Jo Thuys (Sound of C)

Jo Thuys ging na zijn studies Communicatiewetenschappen aan de slag bij grote communicatie- en reclamebureaus zoals Groep C & Slangen, Duval Guillaume en RCA Group waar hij campagnes uitwerkte, ondermeer in het segment Toerisme & Lifestyle. In 2012 richtte hij communicatiebureau Sound of C op, een PR-bureau voor de toeristische sector. Naast klassieke PR-campagnes heeft Sound of C zich gaandeweg geprofileerd als expert in Influencer marketing.

 

In zijn uiteenzetting toont Jo Thuys op welke manier influencers, bloggers en vloggers een echte meerwaarde kunnen betekenen bovenop de klassieke media- en communicatiekanalen. Daarnaast geeft hij aan de hand van enkele recente campagnes het publiek de nodige praktische tips & tricks mee over hoe omgaan met online influencers. 

foto peter van de glind

Pieter Van de Glind (ShareNL)

Pieter van de Glind is oprichter van shareNL, dat samenwerkt met het bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen van over de hele wereld rond nieuwe ontwikkelingen op vlak van duurzaamheid, verbondenheid en de deeleconomie. In de toeristische sector speelt de deeleconomie een steeds grotere rol. In dit kader was Pieter Van Glind overigens keynote-spreker op een groot Congres voor de toeristische sector in Italië.

 

In zijn uiteenzetting neemt Pieter Van Glind je in vogelvlucht mee in de ontwikkeling van de deeleconomie en hoe een technologische ontwikkeling, de toeristische markt op zijn kop kan zetten. De deeleconomie verandert hoe toeristen zich verplaatsen (mobiliteit), waar ze verblijven (accommodatie), wat en waar ze eten (restaurants) en wat ze doen (attracties en allerhande activiteiten). Aan de hand van allerlei voorbeelden schetst hij de kansen en mogelijkheden voor toeristische regio's en ondernemers.

Sofie Vanrafelghem

Sofie Vanrafelghem (Sofie's World)

Sofie Vanrafelghem is zytholoog, biersommelier en bierjournalist en weet als geen ander het belang van één van onze belangrijkste (streek)producten te waarderen. Ze is gepassioneerd bezig met bier en wat het kan betekenen voor onze gastronomie in het algemeen.

 

Sofie Vanrafelghem heeft het tijdens de laatste sessie van de dag over foodpairing en bier. Op welke manier kan je als toeristische ondernemer onze lokale bieren in de kijker zetten en succesvol combineren met andere toppers uit onze rijke eetcultuur. Welke combinaties smaken hemels? Welke kan je beter vermijden? Sofie Vanrafelghem zorgt voor de nodige culinaire inspiratie die we daarna in de praktijk gaan testen tijdens de lunch.