Algemene heropstart toerisme

Deze pagina wordt regelmatig aangepast. Laatste update donderdag 24 september.

Sinds 1 juli is de toeristische sector bijna volledig opnieuw opgestart.

Onderstaande activiteiten mochten vanaf 8 juni opnieuw heropstarten:

  • logeren
  • drink- en eetgelegenheden
  • recreëren
  • musea
  • infokantoren
  • attracties (m.u.v. pretparken)
  • verhuur van fietsen, vespa’s, go-carts, boten, etc.
  • ...

Sinds 1 juli zijn onderstaande zaken ook opnieuw toegestaan zijn:

  • zwembaden en wellnesscentra;
  • pretparken en binnenspeeltuinen;
  • theaters en bioscopen;
  • casino’s en speelzalen;
  • congreszalen;
  • receptie- en feestzalen met een limiet van 10 personen.

Het is verplicht om mondmaskers te dragen:

     - in winkels, bioscopen, theaters, gebedshuizen, auditoria, casino's en bibliotheken
     - op markten
     - in (winkel)straten en zeedijken
     - in publieke gebouwen
     - in de horeca (behalve aan tafel voor klanten)
     - op evenementen
     - in de openlucht: op drukke plaatsen als de veilige afstand van 1,5 m niet gegarandeerd kan worden.

Vanaf 25 juli is er ook een registratieplicht voor alle horecazaken. Vanaf 29 juli ook voor wellnesscentra en sportlessen.

Voor een overzicht van de algemene richtlijnen voor de heropstart van het toerisme, verwijzen we graag naar:

protocoL openstelling toeristische sector 

Alle relevante veiligheidsprotocollen van en voor de toeristische deelsectoren in Vlaanderen terug, inclusief hun status (ontwerpprotocol of definitief protocol) vind je hier:

overzicht veiligheidsprotocollen

Op deze pagina bundelen we:


Veelgestelde vragen


Kan ik verder beroep doen op de coronapremies?
  1. Hinderpremie
  2. Corona ondersteuningspremie
  3. Extra steunmaatregelen voor de Horeca
     
Preventie algemeen
  1. Welke communicatie dien ik te voorzien?
  2. Wat als er niet altijd een afstand van 1,5 m. gegarandeerd kan worden?
  3. Waar kan ik posters vinden met de algemene hygiënevoorschriften?
     
Algemene hygiëne en reinigen
  1. Moeten alle voorwerpen steeds gereinigd én ontsmet worden?
  2. Na hoeveel tijd is het virus dood?
  3. Is het aan te raden de ruimtes goed te verluchten of verspreidt dit net het virus?
  4. Is het gebruik van ventilatiesystemen of airco's veilig?
  5. Moet ik speciale vuilbakken voorzien?
  6. Welke producten dien ik te gebruiken om te ontsmetten?
     
Gemeenschappelijke ruimtes, faciliteiten, etc.
  1. Welke algemene maatregelen dienen voorzien te worden m.b.t. gebruik van gemeenschappelijke voorzieningen?
  2. Welke maatregelen dien ik te nemen m.b.t. mijn onthaal?
  3. Welke maatregelen dien ik te nemen m.b.t. mijn gemeenschappelijk sanitair?
  4. Waar vind ik meer informatie indien er ook een restaurant of bar bij mijn zaak is?

 
Kan ik verder beroep doen op de coronapremies?

1. Hinderpremie

De corona hinderpremie kan niet meer aangevraagd worden.

Bron en meer info.
 

2. Corona ondersteuningspremie

Vele ondernemingen met een vestiging in Vlaanderen die open zijn gebleven of terug open gaan na een verplichte sluiting moeten nog steeds specifieke maatregelen nemen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Als dit leidt tot een omzetdaling van minstens 60% in de doorstartperiode kan een onderneming ter compensatie nog een ondersteuningspremie genieten van € 1.000 of € 2.000.

Bekijk hier of je in aanmerking komt voor deze premie.
 

3. Extra steunmaatregelen voor de Horeca

  • Tijdelijke verlaging van de BTW op voeding (12% naar 6%) en non-alcoholische dranken (21% naar 6%)
  • Een verlenging van het overbruggingsrecht bij sluiting en lagere omzet
  • Een belastingvrije consumptiecheque
  • De tijdelijke werkloosheid wordt uitgebreid tot eind dit jaar
  • Een gedeeltelijke vrijstelling van de bedrijfsvoorheffing op lonen voor juni, juli en augustus
  • Verhoging aftrekbaarheid (van 50% naar 100% aftrekbaar tot eind dit jaar) van catering- en eventkosten
  • Opschorting decembervoorschot in 2020
  • Tax shelter voor kmo’s die geïmpacteerd zijn door COVID-19

Bron en meer info

Terug naar overzicht 

Preventie algemeen


1. Welke communicatie dien ik te voorzien?

    Communiceer alle afspraken voldoende en duidelijk. Doe dit op voorhand & ter plaatse (bij het inchecken, in elke ruimte, op elke 'moeilijke' plek). 

    • Dit kan je op voorhand doen per mail of telefonisch. 
    • Bij het onthaal voorzie je best ook nog even een uitleg van alle afspraken (al dan niet mondeling). 
    • In het gebouw kan je gebruik maken van posters, (vloer-)stickers, pictogrammen, etc. 
    • Voorzie deze duidelijke afspraken zowel naar jouw klanten, maar ook naar het personeel, medewerkers & leveranciers. 
       

    2. Wat als er niet altijd een afstand van 1,5 m. gegarandeerd kan worden?

    De afstand van 1,5 meter kan in sommige gevallen niet altijd gegarandeerd worden. 

    • Dan is het dragen van een mondmasker verplicht. 
    • Dit kan ook opgelost worden door gebruik van scheidingswanden (bv. ook voor sanitair, tafels, etc.).
    • In smalle gangen of traphallen kunnen best voorrangsregels of een circulatieplan voorzien worden. Dit kan je aanduiden b.h.v. (vloer-)stickers, pictogrammen, etc. 
    • Liften worden best zo veel mogelijk vermeden, maar indien toch nodig wordt dit beperkt tot individuen of tot personen waarmee je die maand nauwer contact hebt.

    Mondmaskers worden vanaf 1 oktober in openlucht alleen nog verplicht op drukke plaatsen en als de veilige afstand van 1,5m niet gegarandeerd kan worden. Opgelet, in winkels, bioscopen en horeca (behalve aan tafel voor klanten) is een mondmasker wel nog verplicht.

     

    3. Waar kan ik posters vinden met de algemene hygiënevoorschriften?

    Heel wat posters en instructies vind je, in meerdere talen, op de coronapagina van de overheid.

    Terug naar overzicht

    Algemene hygiëne en reinigen


    1. Moeten alle voorwerpen steeds gereinigd én ontsmet worden?

    • Alles moet gereinigd worden voor een volgend gebruik. Hanteer daarom het principe: Less is More! Ontdoe jouw zaak van alle overbodige voorwerpen (decoratie, tapijten, etc.) om extra reinigingstijd te beperken. 
      Algemeen kan gezegd worden dat na 72u. het virus dood is op alle materialen. Indien sommige materialen niet gereinigd/ontsmet kunnen worden kan je deze 72u. 'in quarantaine' plaatsen om virusvrij te zijn. 
    • Qua volgorde dien je eerst alles te reinigen en daarna pas de contactpunten te ontsmetten. Contactpunen zijn bv. lichtschakelaars, deurknoppen, handgrepen van kasten, kranen, werkoppervlaktes, spoelbakken, toestellen in de keuken, afstandsbedieningen, etc. 
    • Handvatten van deuren, kranen, knoppen voor doorspoelen van WC’s moeten sowieso dagelijks ontsmet worden.
    • Vermijd materialen die in de kamer blijven liggen tussen de verschillende gebruiken en niet gereinigd kunnen worden. Bv. geen notitiepapier, infofolder, etc. Tenzij de gast dit na gebruik meeneemt naar huis of de uitbater dit na elk gebruik wegwerpt. 


    2. Na hoeveel tijd is het virus dood?

    Algemeen kan gezegd worden dat na 72u het virus dood is op alle materialen. Het virus gaat nog sneller dood door zon & uitdroging. Op sommige materialen overleeft het virus ook minder lang (zie tabel). Indien correct gereinigd en gedesinfecteerd wordt is het virus meteen dood en moet er dus geen 72u. gewacht worden.

    tabel reduceertijd coronavirus op verschillende materialen


    3. Is het aan te raden de ruimtes goed te verluchten of verspreidt dit net het virus?

    Het is inderdaad belangrijk de ruimtes geregeld te verluchten. Maar belangrijk is om daarbij geen tocht te creëren die het virus kan verspreiden naar andere ruimtes! Wanneer je ramen opent, zet dan zeker niet de deur op naar de gang of andere gemeenschappelijke ruimtes. Gebruik ook geen ventilatoren, die het virus kunnen verspreiden.


    4. Is het gebruik van ventilatiesystemen of airco's veilig?

    Het is belangrijk dat er maximaal verse lucht gebruikt wordt en dus geen 'gebruikte' lucht verspreid wordt. Daarom wordt er aangeraden de luchtverversingssnelheid te verhogen en zo veel mogelijk buitenlucht aan te voeren. Gebruik dus geen ventilatoren, die de 'gebruikte' lucht en dus mogelijks ook het virus kunnen verspreiden.


    5. Moet ik speciale vuilbakken voorzien?

    Zorg voor afsluitbare vuilbakken (handenvrij te openen), met vuilniszak. Het is ook aan te raden om misschien wat extra vuilbakken te voorzien.


    6. Welke producten dien ik te gebruiken om te ontsmetten?

    Om te desinfecteren gebruik je producten met javel of alcohol (40ml Javel/l water (0.1%
    bleekwater)). Let wel op met producten met chloor! Dit is zowel voor jouw gezondheid als voor het milieu schadelijk en gevaarlijk. Chloor is niet nodig om correct te desinfecteren. Er bestaan ook duurzamere, minder 'agressieve' (voor gezondheid, milieu & materialen) alternatieven die even efficiënt werken…

    Terug naar overzicht

    Gemeenschappelijke ruimtes, faciliteiten, etc.


    1. Welke algemene maatregelen dienen voorzien te worden m.b.t. gebruik van gemeenschappelijke voorzieningen?

    Voor elk bezoek aan de gemeenschappelijke voorzieningen en bij het verlaten ervan, dienen de gasten hun handen te wassen of te ontsmetten. Communiceer dit duidelijk naar gasten. Beperk zo veel mogelijk gemeenschappelijk gebruik van de faciliteiten. Voorzie geregeld schoonmaak van deze faciliteiten en communiceer daar ook over. 

    Vermijd zo veel mogelijk het contact met deuren, schakelaars, knoppen, e.d. Desinfecteer deze contactpunten geregeld en voorzie eventueel de mogelijkheid voor klanten om dit zelf te doen. Voorzie ook desinfecterende handgels bij contactpunten.


    2. Welke maatregelen dien ik te nemen m.b.t. mijn onthaal?

    Neem maatregelen om een fysieke afstand van 1,5 meter te garanderen aan bij het onthaal. Voorzie fysieke afscheidingen of mondmaskers op de plaatsen waar het respecteren ervan niet mogelijk is. Maak gebruik van hulpmiddelen zoals signalisatie om de circulatierichtingen en wachtplaatsen duidelijk maken. 

    Voorzie desinfecterende handgel bij het onthaal en desinfecteer na elke klant het oppervlak van de balie (indien van toepassing)


    3. Welke maatregelen dien ik te nemen m.b.t. mijn gemeenschappelijk sanitair?

    Gedeelde sanitaire voorzieningen worden met periodieke regelmaat, met extra hygiënemaatregelen schoongemaakt. De periodieke schoonmaak wordt met datum en uur geafficheerd ten behoeve van de gasten. 

    Voorzie papieren doekjes in de gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen om handen te drogen. Vermijd het gebruik van elektrische handdrogers of handdoeken. 

    Ook in de toiletruimte geldt de 1,5-meterregel. Indien niet mogelijk (bv. urinoirs, wastafels) dienen er tussenschotten van min. 2m. te zijn of dienen er faciliteiten gesloten te worden.


    4. Waar vind ik meer informatie indien er ook een restaurant of bar bij mijn zaak is?

    Op deze pagina vind je meer informatie inzake de richtlijnen voor drink- en eetgelegenheden.

    Terug naar overzicht


    Interessante artikels of publicaties i.v.m. de heropstart

    Door de coronacrisis kunnen openingsuren en dienstregelingen afwijken. Contacteer bij twijfel best de ondernemer zelf.
    Ga je momenteel wat vaker op stap in eigen land? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks leuke tips voor recreatieve uitstappen in West-Vlaanderen!

    INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF