5 communicatietips in coronatijden én erna

Na een heropstart blijft het een uitdaging om de gevolgen van de covid-19 uitbraak aan te pakken. Zeker voor jou, als toeristisch ondernemer. Hoe kun je jouw communicatie aanpassen aan deze uitdagende tijden? We geven je 5 concrete tips:

1. Stel mensen gerust

Wanneer ze bij jou logeren, op restaurant gaan… zijn ze veilig. Vertel ze dat. Communiceer op een open en transparante manier.  Zo kun je eventuele onzekerheid en angst wegnemen. Leg uit welke maatregelen je neemt en waarom: voor de veiligheid van je personeel en gasten. Hou de toon zeker hoopvol en optimistisch.

Hoe kun je dit doen? We geven een aantal voorbeelden:

Werk je website (tijdig) bij.
Voeg een extra pagina toe of voorzie een plaats waar je alle informatie bundelt die verband houdt met de opgelegde maatregelen. Zo kunnen jouw gasten zich optimaal voorbereiden op een bezoek.
 

Maak een filmpje over hoe een bezoek er nu uitziet en post ze op jouw social kanalen (Facebook, Instagram...) Laat mensen zien dat een verblijf in jouw logies, een bezoek aan jouw museum... er nog steeds even plezant en heerlijk uitziet!
Zo stel je gasten extra gerust en kun je ze overhalen om toch die boeking te maken. Schakel hiervoor een videopro in maar evengoed kun je zelf aan de slag met je smartphone.
 

Vraag reviews aan klanten en post ze op jouw website, social-, of andere communicatiekanalen. Zo laat je potentiële gasten zien dat ze niet alleen zijn.
 

Maak het reserveren makkelijk, eenvoudig én veilig voor klanten. Investeer in een online booking systeem. (Voorbeelden voor restaurants: restobooker.be, tablebooker.be, resengo.com....maar zo zijn er nog heel wat. Voorbeelden voor logies: Cubilis.com, bookingexperts.nl, roomraccoon.com, smarthotel.nl, mews.com enz...)

2. Hou nauw contact met je gasten

Blijf jouw verhaal vertellen. Hou het niet enkel bij formele boodschappen over de coronamaatregelen. Vertel jouw gasten ook op een informele manier waar je mee bezig bent. Hou een luchtige toon aan. Zo ervaren jouw gasten verbondenheid, iets waar men nu, meer dan ooit, naar op zoek is.

Hoe kun je dit doen? We geven een aantal voorbeelden:

  • Zet volop in op je social kanalen
  • Verstuur je regelmatig een nieuwsbrief? Ook via dit kanaal kun je jouw verhaal vertellen.

Wat kun je dan zoal vertellen?

  • Gun klanten een blik achter de schermen. Laat de chef in een instastory tonen welke saus hij voorbereidt, vertel persoonlijke verhalen van jou én je collega's...
  • Toon welke veranderingen je maakte om hun bezoek nóg veiliger en vlotter te laten verlopen. Kun je vb. vanaf nu online inchecken? Kun je informatie opvragen via smartphones aan de hand van een QR code? Laat het je gasten weten!
  • Betrek je gasten en creëer zo nog meer interactie: vraag hen vb. om herinneringen te delen van een eerder bezoek aan jouw zaak.  Of vraag gasten om foto's, video's, berichten... te posten tijdens hun bezoek.  Post iemand iets? Dan kun je eventueel een bepaalde korting, geschenkje, gratis koffie... aanbieden. Win win!

Maak hierbij een planning. Zo bespaar je tijd én voorkomt het stress op het laatste moment 'Help, wat moet ik nu weer posten?'

 

3. Laat trouwe gasten maar ook nieuwe gasten weten dat alles klaar staat om hen (opnieuw) te ontvangen

Introduceer eventueel een special offer (een korting, gratis nacht(en), kinderkorting, attentie...), wat je extra in de verf kan zetten in jouw communicatie. 

Hoe kun je dit doen? Enkele voorbeelden:

  • Zet in op online advertising: start een campagne op social media (Facebook, Instagram...) of een google adwords campagne.
  • Stuur een nieuwsbrief naar je terugkerende gasten met een uniek aanbod.
  • ...

4. Zorg dat je interne communicatie op punt staat

M.a.w. jouw personeel is op de hoogte van de laatste nieuwtjes, afgesproken procedures en weet wat te antwoorden op veel gestelde vragen door gasten. Zo zorg je niet alleen dat jouw personeel de kans krijgt om te vragen hoe ze met bepaalde situaties moeten omgaan maar het zorgt ook voor consistentie in je communicatie. Je bezorgt jouw gasten op deze manier ook een extra veilig gevoel.

5. Investeer in de ontwikkeling van communicatiemateriaal, aangepast aan de maatregelen

Zo kun je vb. volgende gepersonaliseerd laten maken:

  • papieren placemats met vb. het menu of andere info op
  • beachflags om in- en/of uitgangen te markeren
  • krijtborden om het menu op te schrijven
  • waarschuwingsmatten
  • vloerstickers
  • stoepborden
  • affiches
  • ...

Veel gemeenten bieden voor ondernemers een gratis basispakket aan met communicatiemateriaal. Informeer bij jouw gemeente.

Bekijk hier enkele voorbeelden:

Ben jij een ondernemer van:
  • private attracties
  • logies
  • musea
  • toeristische infopunten

En investeer jij in één van bovenstaande of andere communicatieacties m.b.t. heropstart na corona?
Dan kun jij een aanvraag indienen voor transitiesteun.

Leer alles over de relancesteun van de Provincie West-Vlaanderen en Westtoer en dien jouw aanvraag in

Ben je nog op zoek naar nog meer praktische info m.b.t. een heropstart?

Ontdek algemene info, webinars, veelgestelde vragen en nog meer m.b.t. een heropstart

Door de coronacrisis kunnen openingsuren en dienstregelingen afwijken. Contacteer bij twijfel best de ondernemer zelf.
Ga je momenteel wat vaker op stap in eigen land? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks leuke tips voor recreatieve uitstappen in West-Vlaanderen!

INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF